Van 2014 tot en met 2018 realiseerde GoneWest 350 culturele projecten, gemiddeld 70 per editie, voor de herdenking van de Eerste Wereldoorlog.
Blikvangers zoals het Lichtfront en de 600.000 beeldjes in de monumentale land-artinstallatie (foto 2) van Koen Vanmechelen en Jan Moeyaert kleven nog op ieders netvlies. Ze trokken niet alleen vele honderdduizenden participanten aan, maar erkenden dat er in de oorlog geen winnaars en verliezers zijn. Iedereen moest herdacht worden, ongeacht, rang, stand of nationaliteit. De Expo '600.000 beelden, 600.000 namen' (CWRM) in het Provinciedomein De Palingbeek in Ieper is nu volledig ontmanteld. De beeldjes zijn verdeeld, ook de vele groepsreservaties zijn afgewerkt. De meest concrete en blijvende link met deze expo, vindt u vandaag in de Namenlijst van de slachtoffers van WO I via http://www.inflandersfields.be/nl/namenlijst.
Deze inclusiviteit liep als een rode draad doorheen de programmatie via de Namenlijst van het In Flanders Fields Museum o.l.v. Piet Chielens. Een wetenschappelijk huzarenstuk van alle dodelijke slachtoffers op Belgische bodem. Het werd gesymboliseerd in de veelkleurige X van het GoneWest-logo.
De meerstemmigheid werd dan weer ruim ingevuld door Erwin Mortier wiens zijn literair curatorschap uitmondde in een dijk van een monoloog “Vrouw in Niemandsland” en de uitgave van vijf nooit eerder vertaalde klassieke oorlogsromans.
Muziek
Ook de muzikale programmatie wou uitdrukkelijk veelzijdig zijn: alles tussen de middeleeuwse polyfonie van Currende en de stevige post-metal van Amenra kwam aan bod. Met top creaties van topartiesten zoals Wannes Cappelle, Ozark Henry, Flip Kowlier, Tom Barman, Dez Mona, Trixie Whitley, Baloji en nog vele anderen.
Ook de Duitse stem moest worden gehoord, de iconische Einstürzende Neubauten schreven voor GoneWest het indrukwekkende “Lament”.
Kleinschalige parels
Tussen al deze spraakmakende avonden vonden evengoed kleinschalige parels van vertelconcerten plaats die mee herinneringsgeschiedenis schreven. Levensverhalen letterlijk vanuit de oude kist op de zolder herontdekt en door “Bericht aan de Bevolking” via Dries Chaerle en Kotjesvolk 100 jaar later teruggeschonken aan de gemeenschap waar het verhaal zich voltrok.
Wim Opbrouck
Een grote dank gaat uit naar de jarenlange toewijding en engagement van Wim Opbrouck voor deze culturele herdenking. Met de 30.000ste Last Post en de slotmanifestatie “Peace to the World” schreef hij mee aan de belangrijkste bladzijden van GoneWest.